Jdi na obsah Jdi na menu
 


Domácí příprava

_____________________________________________________________________________________________________________

4.5. Zdravím vás, děti, v novém týdnu. Moc vám děkuji za posílání vypracovaných úkolů na školu v pyžamu. Doufám, že vám zpětná kontrola vyhovuje.wink

ČJ - Přes víkend jsem vám nahrála video, které vám mělo pomoci lépe pochopit nové učivo - základní skladební dvojice. Video se mi však nepodařilo umístit na web. Zkusím to ještě zítra. Pro dnešek jsem tedy pro vás vybrala dvě videa z youtube, kde je látka také moc hezky vysvětlena. Podívejte se nejprve na video...

https://www.youtube.com/watch?v=QS93QjNZ-2o&t=30s Škola z obýváku ČJ Základní skladební dvojice

...a do Čškol.(datum!) si udělej stejný zápis, jako má paní učitelka na videu (je jasný, stručný, výstižný)

... potom se ještě podívej na výklad - vyhledávání základních skladebních dvojic - od pana učitele na:

https://www.youtube.com/watch?v=6vXPtfhz2lA&t=7s  Škola v obýváku26 -  Podmět a přísudek - Krkonošské pohádky

M - Dnes si zopakujete učivo minulého týdne. Přes fólii uč.s.32/7, 8 a písemně Mškol.(datum!) - 32/5 - příklad, odpověď a 33/12 - zápis, příklad, odpovědi (dle potřeby i názor). Budu ráda, když mi písemně vypracované úlohy pošlete na weblaugh

AJ (skupina paní učitelky Dobešové) - Tyto úkoly jsou na celý týden 4.5 - 7.5.!

Parts of the body. PB str.47 cv.52 .  Číst: Head and shoulders.

                                          str.49 Who is Bendy ? A or B ? Číst,přeložit a určit :Kdo je Bendy?

                                  AB str.50 cv.6. Kdo by chtěl zkusit,může se pustit :-) i do cv.7.

Nepovinné, pro rozšíření slovní zásoby :BODY PARTS - ve fotoalbu! Paní učitelka vás všechny moc pozdravuje!  

_____________________________________________________________________________________________________________ 5.4.   Milé, pracovité děti! Děláte mi velikou radost, protože opravdu pilně pracujete a vypadá to, že nad prací i přemýšlíte.wink

M -  Procvičte si násobení zpaměti - do DESETIMINUTOVEK (!datum) do sloupečku přepiš příklady 17/15 a zpaměti vypočítej. Dnes neposílejte ke kontrole, zítra budete do desetiminutovek opět psát a pošlete to najednou!

ČJ - Dnes si procvičíte určování základních skladebních dvojic. Pusťte si školu v pyžamu a koukněte se na video. Pozorujte, jak se ptám na podmět a určuji základní skladební dvojice - podmět a přísudek. Je to moc důležité, právě podmět bude rozhodovat o tom, jaké i/y napíšete v přísudku v čase minulém (jahody zrály, kluci plavali)....až dokoukáte, zkuste přes fólii samostatně znovu vypracovat (stránku a cvičení se dozvíš ve videu).

PŘ - Dnes vás čeká dost práce, tak buďte pilní jako včelka, o které se dnes něco dozvíte. Také budete potřebovat obrázek včelky s popisem, který jsem vám minulý týden dávala spolu s dopisem a sešity. Kdo ztratil, bude holt kreslit.sadPřečtěte si o ní na s.33. Zapište si do sešitu na přírodovědu(!datum):

Včela medonosná

bezobratlý živočich - hmyz (3 páry končetin)

výskyt - úl, včelín

stavba těla:   vlep obrázek 

včelí společenstvo: 1 královna, mnoho dělnic, málo trubců

rozmnož.: vajíčko→larva→kukla→včela

význam : užitečná - opylování květů, med, vosk, včelí(mateří) kašička

! Stále by vám měly zbývat dva okopírované obrázky - obilí a osnova (tu použijeme až budeme probírat čápa!)

Do 7.5. samostatně prostuduj vlaštovku obecnou (uč.s.30). Do sešitu doplň zápis či vyber správnou možnost z nabízených slov! Nebudeš-li vědět, podívej se na některé předchozí zápisy (např. o lesních živočiších):

Vlaštovka obecná

obratlovec - _____________

výskyt -   _______________

stavba těla - _________________________________________

                - typický poznávací znak(y) ____________________ 

potrava - _________________________

rozmnož. - holátka se líhnou z ___________

              - je to pták krmivý - nekrmivý

přezimování - stálý - stěhovavý

Můžeš vlepit nebo namalovat obrázek (není povinné).

Zápis o vlaštovce mi pošlete na školu v pyžamu (máte čas do 7.5.)! Kdo web nepoužívá, vyfotí a pošle telefonem, na mail. Děkuji.yes

____________________________________________________________________________________________________________

6.5. Dobrý den, děti! Tak doufám, že vám včera učení šlo. Dnes si to hlavně v češtině ověřím.surprise

ČJ - Vezmi si fólii, otevři uč. a najdi(označ) základní skladební dvojice(podmět a přísudek) ve cvičení 5 na straně 116. Připomeň si - přísudek je sloveso, na podmět se za pomoci slovesa ptáš 1.pádovou otázkou Kdo, co?... Až to budeš mít hotové, otevři Čškol.(!datum, zadání 116/5) a vypiš z každé věty pouze základní skladební dvojici - !Piš věty(velké písmeno), podmět bude vždy na prvním místě!...

Kamion zastavil.

Chlapci si hrají.

.....

Budu ráda, když pošlete na web, ať vidím, jak zvládáte!

M - Otevři DESETIMINUTOVKY(!datum) - do sloupečku přepiš 30/9 a vypočítej! Ještě mi neposílej, přes fólii zkontroluj 30/13 a zjisti, kolik příkladů měl Dušan chybně. Ofoť DESETIMINUTOVKY (!nezapomeň ani na včerejší příklady) a až budeš posílat, tak do komentáře napiš, kolik příkladů měl Dušan špatně.wink

VL - ! Dneska nás čeká další vražda! Jistě si z minulé hodiny vzpomínáte na Bořivoje a Ludmilu. Ludmilu nechala zabít její snacha Drahomíra, maminka Václava! A dnes se smrti dočká i samotný Václav. Podívej se na youtube Dějiny udatného českého národa13. Teď si přečti o svatém Václavovi v uč.na str.21 - 22. Opravdu si to přečti, je to zajímavé a najdeš tam i komiks.wink

Nyní si otevři sešit a zapiš si:

Václav (sv.Václav)

- vychován babičkou Ludmilou

- vzdělaný, mírumilovný

- zavražděn bratrem Boleslavem ve Staré Boleslavi

Ke svatému Václavu se pojí jedna hezká pověst... pusť si na youtube v několika verzích...

Staré pověsti české 26 - Blaničtí rytíři

Alois Jirásek:Staré pověsti české - Blaničtí rytíři (jen poslech)

Legenda o blanických rytířích

Tak co se Ti líbilo nejvíc?...laugh

Popros rodiče, aby Ti na mapě ukázali Starou Boleslav a horu Blaník(u Vlašimi)...

DÚ 22/2,3 - odpověz do sešitu

_____________________________________________________________________________________________________________

7.5. Milé děti. Včera jsem pomocí vašich zápisků z přírodovědy zjistila, že můj zápis ze včely medonosné končil nesmyslně slovem včelí...mělo tam být včelí(mateří)kašička...doplňte si, už jsem to opravila i na stránkách...

M - geometrie Děti, minulou hodinu jste se pokusily dle učebnice narýsovat rovnoběžník. Dnes znalosti o rovnoběžníku využijete a zároveň si zopakujete rýsování trojúhelníku a znalosti o něm... Do sešitu z geometrie vypracuj 14/5 - narýsujte, opište a doplňte věty za a), b) a přidejte za c) Obvod trojúhelníku ABC je........ .      

ČJ - Připravte si sešit na diktáty, pusťte si školu v pyžamu a napište si se mnou diktát. wink Potom mi ho pošlete ke kontrole, budu ráda:)

Teď vás čekají tři dny volna. V pátek je státní svátek - je to den, kdy byla v roce 1945 oficiálně ukončena 2. světová válka. Budeme si o tom povídat až v 5.třídě. Pro vás však bude víkend důležitý z jiného důvodu...vzpomeňte si na můj dopismail. Nezapomeňte!

_____________________________________________________________________________________________________________ 11. 5. Krásný den, děti. Doufám, že jste si v době volna odpočinuly a nezapomněly v neděli na své maminky. laugh

ČJ - Dnes budeme pokračovat v učivu o základních skladebních dvojicích. Opět vám doporučím zhlédnout video paní učitelky Lucie, která to umí opravdu moc pěkně vysvětlit:

https://www.youtube.com/watch?v=rlxO2DLyBpc Škola z obýváku 2 ČJ Podmět a přísudek

...a do Čškol.(datum!) si udělej stejný zápis, jako má paní učitelka na videu, jen část přísudkovou podtrhni vlnovkou, na konci věty je tečka. Sešit si otoč podle doporučení paní učitelky na šířku, bude to přehlednější!

Ústně tuto látku procvič na str.115/2 - přiřaď k sobě správný podmět a přísudek, potom je rozvíjej. Rozvité věty říkej rodičům.

M - Zopakuj si písemné odčítání - do Mškol.(!datum) vypočítej, kolika let se dožili: Bedřich Smetana, Josef Lada, Jan Amos Komenský a Josef Čapek. Použij písemné odčítání - 4 příklady se Ti vejdou vedle sebe. Pak teprve napiš čtyři odpovědi. Vypracovaný úkol mi dnes neposílej, pošleš zítra s dalším úkolem.wink

ČTENÍ - Děti, pevně věřím, že každý z vás má rozečtenou nějakou knihu. Bohužel jsme spolu ve 3.čtvrtletí nestihli čtenářskou hodinu. Já po vás ale do konce školního roku budu chtít vytvořit čtenářský list, který bude obsahovat:

- název knihy

- autora

- ilustrátora

- hlavní postavy

- stručný děj (4 - 5 vět)

- obrázek související s knihou 

Na čtení a napsání pracovního listu máte ještě spoustu času, ale nepodceňte to, čas rychle utíká a já list budu opravdu vybírat!

____________________________________________________________________________________________________________

12.5. Moji milí žáčci, doufám, že se vám stále daří dobře a škola vám už alespoň trochu chybí. Postupně kontroluji vaše sešity, které jste mi před 14 dny odevzdali a většina z vás se opravdu moc snaží. Mám z vás velikou radost. Někteří, trošku tápou v pravopise a nepoužívají správně vzory podst. jmen, ale nebojte, ve škole spolu vše napravíme. A teď šup do práce!

AJ (skupina paní učitelky Dobešové) - úkoly na 11.5 - 12.5.!

PB p.49 : Who is Bendy? Ještě jednou přečíst a přepsat článek do sešitu English notebook.

AB p.72 : Body: Popiš části těla.

Nepovinné anagramy na části těla.(fotoalbum angličtina) Kdo vypracuje a pošle řešení do pátku 15.5.,má u mě velkou jedničku.:-)

M - Zopakujte si zlomky - ústně nebo přes fólii v uč.17/12 a písemně 58/7 - přerýsuj si tabulku do Mškol.(datum!) a doplň!

ČJ - Do Čškol.(datum!) přepiš 4 věty z uč.117/7b) a v každé větě vyhledej podmět a přísudek (podtrhni podmět rovně, přísudek vlnovkou obyč. tužkou) a spoj takovou tou zdvojenou svorkou jako máš v zápise.

Budu ráda, pošlete-li mi včerejší a dnešní M ke kontrole + dnešní ČJ - věty s vyhledanými zákl. dvojicemi .

PŘ - Otevři sešit na zápisky a doplň (bez datumu) k poslednímu zápisu:

škůdci u lid. obydlí: bělásek zelný, myš, vosa

Nyní opustíme lidská obydlí a vydáme se na pole.laughNejprve si pusť www.ctedu.cz - Zemědělská krajina:Pole I.

Důležité pro naši obživu jsou zejména obiloviny, vy si o nich přečtěte v uč. na str.36. Do sešitu nyní napište datum a zapište si:

Obiloviny

- květ opylován větrem

- jednoleté byliny - sejí se

žně = sklizeň obilí (v srpnu)

+ vlepte si obrázek s obilím (máte mít u sebe - okopírované)

_____________________________________________________________________________________________________________

13.5. Zdravím vás, děti a pojďme se hned pustit do práce!

ČJ - Při opravování vašich sešitů, jsem narazila na výraz pytlík s penězi (stroji) - ten peníz bez peníze jako stroj bez stroje!Dnes zopakujeme pravopis. Otevři Čškol.(!datum) - doplň vynechaná písmena a přepiš. Do závorky uveď vzor ve správném tvaru!

starobylé kostely(hrady - lesy), v blí_ké vs_( ...... ), hmy_ na pol_ ( ........), krmit holub_ ( ........), dřevěné chalup_ (........), čajové směs_ (.......), lo_ka s vesl_ (.......), truhlíky s květinam_ (.........), kroužící orl_ (......), hlá_ka zel_ (.........), na hráz_ (........) rybníka, setkat se s léčitel_ (.........)

Ráda vám toto cvičení zkontroluji na našem webuyes

M - otevři desetiminutovky a vypočítej příklady, které Ti nadiktuji na škole v pyžamu. Zapisuj výsledky, pokud si netroufneš výsledek zapsat rovnou, tak si ho napiš a vypočítej ho později, až dodiktuji příklady! Některé příklady už totiž budou složitější.indecision

VL - Minule jsme končili vraždou sv. Václava, kterého zabil jeho bratr Boleslav. Po tomto hrozném činu mu začali říkat Boleslav Ukrutný. Po něm vládl jeho syn Boleslav Pobožný, ale žádným neviňátkem nebyl, navíc rod Přemyslovců měl silného soupeře v rodě Slavníkovců ... Dnes budete více koukat na videa a méně psát, to vám snad vadi nebude...takže si pusťte na youtube Dějiny udatného českého národa14, 15, 16, 17, 18, 19, a 20! Zapište si do sešitu na vlastivědu:

Přemyslovci vyvraždili rod Slavníkovců (přežil sv. Vojtěch).

Oldřich a Božena

Břetislav a Jitka - zavedl, že vládne nejstarší syn rodu

Vratislav II. - první český král (1085)

Teď si o všem, co ses dnes dozvěděl(a,) přečti ještě v učebnici s. 22 dole - 24!

_____________________________________________________________________________________________________________

14.5. Ahoj, děti! Jdeme na to! S chutí do toho, půl je hotovo...

M - Po delší době si zopakujeme převody jednotek - dnes to budou jednotky délky. Pokud jsi zapomněl, připomeň si - M II.díl s.44 a za zadním obalem Mškol. máte mít tabulku, která vám s převody pomůže. Otevři M(3.díl) s.26/14 - vyřeš oba sloupečky přes fólii, do Mškol.(datum!)přepiš pouze 1.sloupeček  + vyřeš 26/15 - stačí příklad a obě odpovědi

Chcete-li zkontrolovat, pošlete na náš web, budu moc ráda. A děkuji i za vaše komentáře, vždy se u nich pobavím:)

ČJ - Dnes začneme novou látku -shodu podmětu s přísudkem. Podívejte se teď na https://www.youtube.com/watch?v=nNC-TP_JrNc - Shoda podmětu s přísudkem (od Lenky Vašatové) - nepouštějte celé! Část, která nás zajímá končí na 4:07, pak už je to složité, necháme si také něco do 5. třídy. 

My dnes začneme tím nejlehčím - podmětem rodu středního. Vy se dnes seznámíte s pojmem příčestí minulé, nebojte se toho, je to vlastně sloveso (tedy přísudek) v čase minulém. Otevři Čškol.(!datum) a zapiš si:

Shoda Po s Př 

Podmět rodu středního

Je-li podmět v čísle množném rodu střed., příčestí minulé (sloveso) končí -la.

      č.j.                     č. mn.

Kolo jelo.               Kola jela.

Kuře pípalo.           Kuřata pípala.

Máte zapsáno? Teď si říkáte, že je to lehké, že to umíte, ale víte jak by to řekla většina z vás? Kola jela? Kdepak, od vás bych asi slyšela nespisovně Kola jely...Co vy na to? Zítra vše procvičíme.laugh

AJ (skupina paní učitelky Dobešové) - úkoly na 14.5 - 15.5.!

Děti, zaměříme se na procvičování slovesa can tj. moct,umět.Učivo máme zapsané v sešitě English notebook.Pro připomenutí posílám i list s mluvnicí (fotoalbum - angličtina).

Další list je překlad vět se slovesy CAN / CAN ´T,CANNOT.

Prosím poslat vyřešený úkol do neděle 17.5.

_____________________________________________________________________________________________________________  15.5. Milé děti, zase tu máme konec týdne...a po dnešní práci dva dny odpočinku.

ČJ - Děti, včera jste se dozvěděly, že je-li ve větě podmět v množném čísle rodu středního, bude ve slovese (přísudku) v čase minulém koncovka -la. Hned si to natrénujte v prac.sešitě ,,Procvičujeme shodu přísudku s podmětem"(růžový) na s.2 - celou ji vyplňte. Myslím, že to bude opravdu jednoduché:)

M - geometrie - Zopakujeme si obvody čtverce a obdélníku. Určitě je třeba si připomenout vzorce pro jejich výpočet - buď najdete ve svém sešitě nebo si připomeň na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - geometrie pro 4.ročník - rozklikni číslo 29 - videa2, 3, 5 a 6).

Teď otevři Mgeom.(!datum, používej podložku) a vypočítej 53/12 - vzoreček, příklad, odpověď, 53/13 - náčrtek, vzoreček, výpočet, odpověď, 53/14 - příklad, odpověď a 53/15 - výpočet i rýsování. Nezapomeň uvádět jednotky! Budu ráda, pošlete-li na web ke kontrole.wink

VL - Jak se žilo ve středověku, za vlády prvních knížat? Pročtěte si v uč.s.25-27, prohlédněte si obrázky. Do sešitu na vlastivědu si zapište:

Život za vlády prvních Přemyslovců 

- život v nížinách kolem řek

- chatrče - domy z kamene - hrady

rozdělení společnosti:

svobodní - knížata - majetek, půda

             - řemeslníci, zemědělci, sedláci

nesvobodní - nevolníci - bez majetku a půdy

církev - bohatá a vzdělaná - kláštery, čtení a opisování knih

        - kronikář Kosmas - psal pověsti (Česká kronika- latinsky)

- románský stavební sloh - rotundy a baziliky (kruhovitý tvar)

Doporučuji ještě zhlédnout Dějiny udatného českého národa 20 - 25!

_____________________________________________________________________________________________________________

18.5. Zdravím vás v novém týdnu, děti! Doufám, že jste si víkend náležitě užily a plny sil se nyní pustíte do práce...

ČJ - Děti, v minulém týdnu jste se dozvěděly, že když je podmět v čísle množném rodu středního, bude příčestí minulé (přísudek - sloveso v minulém čase) končit -la. Věřím, že to pro vás nebylo nic složitého, takže dnes si ještě v ,,Procvičujeme shodu Př s Po"(růžový) vypracujte celou s. 3- nahoře ve cv.b) doplníte koncovku (vy víte jakou, když je Po rodu středníhosmiley ) a ve cvičení 4 doplníte k přísudkům vhodné podměty(!podle zakončení přísudku musí být v množném čísle rodu středního).

A teď si pozorně přečtěte modrý rámeček na s.3 (Procvičujeme ...růžový sešit)! Máte tam větu: Děti pouštěly papírového draka. 

Děti (podmět) pouštěly (přísudek).  to dítě = rod střední   ALE  ty děti= rod ženský (v množném čísle se skloňují podle vzoru kost).

Zkuste si vyskloňovat slovo děti...1.pád  Kdo,co?... děti(kosti)

                                                  2.pád bez Koho, čeho? ...bez dětí (kostí)...

A my se brzy budeme učit, že je-li podmět v množném čísle rodu ženského, píšeme v příčestí minulém -y (-ly)!  Procvičte si tento poznatek a vypracujte s.4/5,6,7(!celé věty).

M - zase trochu počítání - Otevři Mškol.(datum) a vypracuj 21/7 - 1.řádek (4 příklady - !počítej písemně, tedy napiš pod sebe).

Opět budu ráda, pošlete-li vypracované příklady z M na náš web ke kontrole:)

AJ (skupina paní učitelky Dobešové) - úkoly na 18.5. - 19.5.

Zaslané PL (fotoalbum - angličtina)- jeden - teorie,možno vytisknout a nalepit do sešitu English book,nebo jen přečíst a zopakovat v sešitě,kde už máme sloveso

"to have got " zapsané.

Druhý PL je procvičení odpovědi : Yes,he has. No, he hasn´t.Odpovědi prosím poslat do pátku 22.5.

_____________________________________________________________________________________________________________

19.5. Milé děti! S některými se již brzy uvidím ,,naživo" a  na ty ostatní budu myslet a vím, že jsou to spolehliví šikulové, co krásně zvládají práci z domova ...a práce nás zase čeká

M  - s.26/13 - Vyber si jednu z neúplných úloh, opiš ji i s doplněnou otázkou-otázkami do Mškol(!datum) a vypočítej!

   RD mohou napsat a vyřešit i 2 úlohy!wink   Vyřešené pošlete na náš web, ráda vám zkontroluji!yes      

ČJ - do Čškol(tentokrát bez datumu) si doplň k poslednímu zápisu (jen to, co je fialově zvýrazněno) :

Je-li podmětem slovo děti, píšeme v koncovce příčestí minulého -y(-ly)!

např. Děti se učily.

        Kam šly děti?                                                                                       

! Při psaní sloves v čase minulém nám také pomáhají zájmena, která ukazují na podměty (shodují se s nimi v rodě i čísle) - např.

(to) Prase chrochtalo.   (ta) Prasata chrochtala.

(to) Dítě spalo.  (ty) Děti spaly.

V sešitě Procvičujeme shodu...(růžový) prostudujte a doplňte s.15, prostudujte modrý rámeček na s.16 a doplňte 17/3.

PŘ - Minule jsme se vydali na pole, probrali jsme obilniny, dnes nás čekají okopaniny. Můžete si pustit www.ctedu.cz - Zemědělská krajina:Pole II. A teď si připrav sešit a učebnici, doplň zápis- vyhledávej chybějící údaje v učebnici na str.37 a 38:

Okopaniny 

- okopávají se nebo se oborávají

Lilek brambor

- původem z .....................(doplň světadíl)

- sází se

- sbírají se podzemní .............

- jedovaté jsou .......... i .............

- chutná potravina - např...........(doplň jídlo z brambor)

mandelinka bramborová - škůdce, žere bramborovou nať

   nakresli jak vypadá (uč.s.42)

Řepa cukrovka

- seje se, jednotí se (protrhává)

- výroba cukru v cukrovaru

Pokud chceš zkontrolovat, pošli na školu v pyžamu. Těm, co půjdou do školy, budu sešity ve škole vybírat a kontrolovat, tak ať máte vše doplněné! ______________________________________________________________________________________________________________

20. 5. Moji milí žáčci, dnes se vrhneme rovnou do práce...

ČJ - prověříte své získané znalosti  - Čškol.(!datum) , přepiš text, doplň vynechaná písmena(koncovky) a v každé větě podtrhni obyč.tužkou základní skladební dvojici (Po rovně, Př vlnovkou-spoj dvojitou svorkou):

Miminka spal_ v kočárku. Byl_ to dvojčata. Najednou se přihnal_ mračna.

Kůzlata zděšeně zamečel_. Děti se probudil_.

M - matematická řeč! - do Mškol.(datum) vypracuj 27/29

ČJ i M ofoťte a pošlete na náš web, ráda vám zkontroluji.laugh

VL - Jak se žilo ve středověku již víte. Ale dnes se seznámíte se skutečnými králi! Prvním českým králem byl Přemyslovec Vratislav II. - to už máme zapsáno i v sešitě - ten si královský titul zasloužil za to, že pomáhal v boji německému králi. Tento titul však nebyl dědičný a tak jeho děti žádnými králi už nebyly (podařilo se to ještě jen knížeti Vladislavu II), byla z nich zase jen "obyčejná" přemyslovská knížata. Zlom však nastává ve 13.století...podívejte se na youtube Dějiny udatného českého národa 26 - 29!

13. století je pro českou zemi jedno z nejlepších a nejvýznamějších období.Však tu vládli opravdu schopní panovníci - skuteční králové - naše země byla silná a bohatá...přečti si o tom ještě v uč.na str. 28 a 29 - nutné! Do sešitu na vlastivědu(!datum) zapiš:

Přemyslovští králové

13.století - zakládání měst, hradů a kostelů

Přemysl Otakar I.

- získal dědičný královský titul (1212 Zlatá bula sicilská)

- dcera - svatá Anežka  

  založila v Praze klášter se špitálem

- vnuk - Přemysl Otakar II.

 = král železný a zlatý

železný - válčil (brnění)

zlatý - bohatý (těžba stříbra v Jihlavě)

_____________________________________________________________________________________________________________

21.5. Dobrý den, děti! Jsem ráda, že mi posíláte práci ke kontrole a vidím, že se všichni snažíte...tak ať vám to vydrží i dnes.laugh

M - geometrie - Dnes začneme novou látku. Minule jsme zopakovali obvody ☐ a ▭. Nyní se podíváme na jejich obsahy.

Co to vůbec obsah ☐ a ▭ je? Představme si ☐ (nebo ▭), který je rozdělen na menší čtverce. My vlastně budeme zjišťovat, kolik těch menších čtverců se vejde dovnitř toho původního ☐ nebo ▭. Jednotky obsahu pak vycházejí z toho, jaké mají vnitřní čtverce rozměry (mm, cm, m...).

My dnes začneme obsahem čtverce. Koukněte na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - geometrie pro 4.ročník - rozklikni číslo 30 - zkoukni video 1).

Otevři sešit na geometrii(!datum) a napiš:

Obsah čtverce

Obsah čtverce vypočítáme tak, že vynásobíme délky jeho dvou sousedních stran.

Nyní otevři uč.28/1 - přerýsuj čtverec do sešitu a rozděl ho podle vyznačených čar na menší čtverce (kromě vrcholů A, B, C, D, označ i stranu a). Teď spolu vypočítáme jeho obsah S. Piš si:

S = a . a

S = 4cm . 4cm

S = 16 cm(centimetrů čtverečních)

K čemu je dobré umět vypočítat obsah čtverce či obdélníku? Využiješ to při koupi koberce, lina, dlaždic na obklady...

ČJ - Připravte si sešit na diktáty, pusťte si školu v pyžamu a napište si se mnou diktát. wink Potom mi ho pošlete ke kontrole, budu ráda:)

AJ (skupina paní učitelky Dobešové) - úkoly na 21.5 - 22.5.!

Vocabulary - opakovat probraná slovíčka.

English notebook - přečíst a opakovat probranou mluvnici.

Paní učitelka vás moc pozdravuje a chválí za svědomité plnění úkolů.yes

______________________________________________________________________________________________________________

22.5. Krásný den! Týden utekl jako voda a už nás zase čeká víkend...nejdřív ale trochu učení...

ČJ - Děti, musím vás pochválit za včerejší diktát. Nevím, kolik z vás ho psalo úplně samostatně, ale rozhodně nešlo o úplně lehký diktát a chyb jste v něm měly pomálu. My dnes musíme rozšířit své znalosti o další shodu podmětu s přísudkem. Tentokrát však nebude podmět rodu středního, ale ženského! Pojďme si zopakovat, co už umíme:

Je -li podmět v množném čísle rodu středního, píšeme v příčestí minulém -a(-la).

Můžeme si pomoci zájmenem  (ta) Koťata předla

Je -li podmětem slovo děti, je v příčestí minulém (slovese) -y (-ly).

Zájmeno nám zase napoví (ty) Děti si hrály.

No a dnes přidáme rod ženský. Prozradila jsem vám, že slovo děti je v čísle množném rodu ženského (vzor kost). No a je -li podmět v čísle množném rodu ženského, píšeme v příčestí minulém vždy -y (-ly). Zapiš si do Čškol.(!datum):

Shoda Po s Př 

Podmět rodu ženského

Je-li podmět v čísle množném rodu žen., příčestí minulé (sloveso) končí -ly.

      č.j.                     č. mn.

Babička pletla.     (ty) Babičky pletly.

Laň se pásla.       (ty) Laně se pásly.

Procvič v sešitě Procvičujeme shodu...(růžový) na str. 5 - pročti modrý rámeček a vypracuj 5/1- doplň vhodná slovesa v čase minulém a 5/3 - doplň na každý řádek 3 vhodné podměty.

M - geometrie - Ze včerejška víte, jak vypadá vzorec pro výpočet obsahu čtverce. Dnes si učivo procvičíte. Koukněte na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - geometrie pro 4.ročník - rozklikni číslo 30 - zkoukni video 2). Otevři sešit na geometrii (tentokrát bez datumu) a vyřeš z uč.28/4 - Nezapomeň napsat, který ubrousek byl největší a který nejmenší! Pošlete mi, prosím, ke kontrole na náš web.wink

VL - Minulou hodinu jsme poznali významné české přemyslovské krále. Důležité bylo zejména datum 1212 (13.století), kdy Přemysl Otakar I. získavá Zlatou bulu (listinu) sicilskou - dědičný královský titul pro své následovníky. Bylo to období slavné a bohaté - na majetek i boje. Dnes se s Přemyslovci rozloučíme... vládli u nás více jak 400 let, nejdéle ze všech panovnických rodů, které se na českém trůnu vystřídaly...podívejte se na youtube Dějiny udatného českého národa 30 - 32!

Tak vidíte, zase vražda...a to i přesto, že byl panovník obklopen a chráněn rytíři...pročtěte si pozorně uč.s.30 - 32.

Děti, když se mluví o tom, že Přemyslovci vymírají po meči, tak to znamená, že umřel poslední muž tohoto rodu(muži u sebe nosí meče), kdyby umřela poslední žena rodu, řeklo by se, že rod vymřel po přeslici (ta se používala k předení nitě, předly ženy a ne muži)!  Do sešitu na vlastivědu(!datum) napiš:

Poslední Přemyslovci

Václav II.

- vězněn na Bezdězu

- pražský groš (stříbro z Kutné Hory) Kutnou Horu si vyhledejte na mapě(zadní obal uč.!)

- rozvoj řemesel, obchodu

Václav III.

zavražděn r.1306 v Olomouci

Přemyslovci vymírají po meči!

Co máte znát o Přemyslovcích?  .... s.32 - ZOPAKUJ SI! - Máte znát odpovědi, pokud neznáte, doučte se!   

Těším se na setkání v pondělí - ve škole nebo prostřednictvím webových stránek. Užijte víkend!laugh

_____________________________________________________________________________________________________________

25.5. Přeji všem hezké pondělí! Dnešním dnem se nám trošku pozmění rozvrh, takže vás dnes kromě M a ČJ, čeká i PŘ.

ČJ - Při kontrole vašich procvičovacích sešitů jsem zjistila, že někdo stále zápasí s pádovými otázkami a vzory podst.jm.

Vezmi Čškol.(!datum), opiš výrazy, doplň v nich i/y a dopiš pád a vzor v příslušném pádu...např. na mezi - 6.p., na písni :

v jetel_ -  ..........................            pro ps_ -  ......................  

dva holub_ - .......................           Francouz_ - ...................... 

tunel_-  ...............................         v kapl_ - ...........................

s Ital_ - ...............................         za světl_ - .........................

Dále zopakujeme pravidla shody Po s Př ...

Po r. stř. - Př (sloveso v čase minulém) -la.

Po slovo děti - Př (sloveso v čase minulém) -ly.

Po r. žen. - Př (sloveso v čase minulém) -ly.

Rod ženský jsme v pátek teprve začali, dnes ještě procvičte... v sešitě Procvičujeme shodu...(růžový) na str. 6/4a),b).

M - Nejprve si připomeň zlomky - uč.s.24/3 - fólie! Bude se ti to hodit při dalším cvičení!

Dnes opět slovní úloha - uč.s.24/2. Úlohu nejprve vypočítej na papír! Teprve teď otevři M)!škol), opiš příklady a odpověz na otázky a - g! 

Cvičení, která jste dnes vypracovali do sešitů školních pošlete na školu v pyžamu. Ráda vám je zkontroluji.smiley

PŘ - Budeme pokračovat polními plodinami a rostlinami. Znovu se podívej na www.ctedu.cz - Zemědělská krajina:Pole I.

Otevři si učebnici na s. 38 - 39. Informace z videa i z učebnice se Ti budou hodit k vypracování neúplného zápisu. Otevři sešit (!datum) a vypracuj:

Olejniny - ..............., ............... (odpověď najdeš ve videu)

Luskoviny (luštěniny) - hrách, fazole, čočka

- bohaté na b_ _ _ _ _ _ _y

- využívají se i jako zelená hnojiva (zaorávají se)

Keře na mezích mezi poli

- úkryt zvěře, hmyzu a ptactva

Růže šípková

- plody ............. (můžeš i namalovat) bohaté na vitamín ....

Trnka - plody trnky (můžeš namalovat podle uč.)

Oči jako trnky! = tmavé

Polní plevele

chrpa polní, vlčí mák, pýr plazivý

Oči jako chrpy! = modré                   

Dobrovolný DÚ - Podzemnice olejná - pod jakým názvem ji nejspíš znáš

                                                   - patří mezi olejniny nebo luskoviny ?

                       Pracuj s PC - najdi si na obrázku :)

_____________________________________________________________________________________________________________

26.5. Ahoj děti! Věřím, že vám i dnes půjde práce od ruky...

M - A zase zlomky! Zopakujeme výpočet části z celku - uč.33/13 a, b - fólie. Písemně do Mškol.(!datum) - 35/26, RD 35/27. wink

ČJ - Procvičujeme shodu...(růžový)...s.7/1, 2. Nezapomeň ve cvičení jedna využít nápovědu! Než napíšeš, řekni si nahlas ústně, použité nápovědy tužkou škrtej...Pošli vypracované a ofocené na web - ČJ i M najednou! smiley

Ve škole budeme s dětmi na tabuli ještě procvičovat pravopis a slovní druhy. Můžete si zkusit na papír nebo ústně říci rodičům:

nav_ják na ryb_, nesl_šně se pl_ží, v_ to v_te, b_da s nouz_, srdeční ozv_, kos_ a pěnkav_

Pokud budeš chtít zkontrolovat, napiš na papír, nadepiš druhy slov a pošli na školu v pyžamu spolu s dnešními cvičeními.

AJ - Ve škole vyučuje naši skupinku pan učitel Hulín. Připravil pro vás opakování Have got / human body. Je to 11. lekce. V učebnici strana 49 - přečíst článek. Posílá prac.list - nejde mi dát na stránky, pošlu ho vašim rodičům mailem! Pokud ho vypracujete, můžete ho poslat panu učiteli nebo paní učitelce - podle toho, kdo vás učí...kdo nemá možnost list stáhnout a vytisknout, procvičí alespoň ústně.

Držte se, myslíme na vás!yes

_____________________________________________________________________________________________________________ 

27.5. Milé děti! Doufám, že se vám daří dobře a vše zvládáte s přehledem...:)

ČJProcvičujeme shodu...(růžový)...s.7/3 - napište podle zadání do Čškol.(!datum)

M - Do Mškol. narýsuj (opravdu budete rýsovat do Mškol.) 32/6 - rýsuj mezi řádky a také při tom trochu přemýšlej. laugh  Nyní ještě písemně do sešitu vyřeš 35/30 - doporučuji udělat nákres podle učebnice...wink Dnešní M i ČJ prosím poslat na web...děkuji:)

VL - Dnes se seznámíte s dalším rodem na českém trůnu. Nejprve ale zopakujeme důležité události našich dějin - je to taková malá prověrka (najdete ve fotogalerii). Za normální situace by byla ve škole bez použití sešitů, ale nyní si můžete vyhledat informace v sešitě...smůlu mají děti, které se pravidelně nepřipravovaly a nepsaly zápisy.crying My si ve škole určitě vyzkoušíme, vy doma zkuste napsat na papír a poslat do neděle 31.5. ofocené ke kontrole na web...děkuji.

A teď ten nový rod - Lucemburkové...youtube Dějiny udatného českého národa 35, 36! Do sešitu si zapiš:

Lucemburkové na českém trůně

Jan Lucemburský + Eliška Přemyslovna

 -jejich syn Václav vychován ve Francii, kde

přijal jméno Karel ( Karel IV. )   

Jan Lucemburský

- král cizinec

- cestoval, bojoval, utrácel peníze → nepokoje v Čechách

- padl v bitvě: "Toho bohdá nebude, aby český král z boje utíkal!"

Ještě prostudujte učebnici na str. 33!

DĚTI VE VLASTIVĚDĚ - PROVĚRCE - MÁ BÝT MÍSTO SV. PROKOPA, SV. VOJTĚCH! Moc se omlouvám za to, že jsem vás zmátla. Chybu naštěstí objevil Šimon V. angel

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28.5. Krásný den, děti! Opět vás budu nutit trochu přemýšlet...

M - Budeme procvičovat výpočty obsahů a obvodů čtverců ...připomeňte si na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - geometrie pro 4.ročník - rozklikni číslo 30 - zkoukni videa 3 a 4). Do sešitu na geometrii(!datum) vyřeš 28/3 a přidej ještě slovní úlohu 37/9 - náčrt - zápis, příklad, odpověď.

ČJ - Připravte si sešit na diktáty, pusťte si školu v pyžamu a napište si se mnou diktát. wink

Dnešní M i Čj pošlete opět na web...děkuji. laugh   

AJ - Na mail rodičů opět pošlu pracovní list, který pro vás připravil pan učitel Hulín. Vypracovaný můžete opět poslat panu učiteli nebo paní učitelce - podle toho, kdo vás učí...kdo nemá možnost list stáhnout a vytisknout, procvičí alespoň ústně.

_____________________________________________________________________________________________________________

29.5. Ahoj děti! Brzy bude konec měsíce května a my se s učivem 4.třídy pomalu blížíme do finále. Dnes ale ještě musíte zabrat...

ČJ - Opět nás čeká shoda podmětu s přísudkem. Tentokrát se zaměříme na podmět rodu mužského. A tady bude moc důležité umět rozlišovat rod muž. životný a neživotný. Ještě, že už to umíte! Pro jistotu zopakuji...r.muž.neživotný 1.p. = 4.p. u životného tomu tak není. Známe životné vzory pán a muž, neživotné jsou hrad a stroj! Pamatuj si a zapiš si do Čškol.(!datum):

Shoda Po s Př 

Podmět rodu mužského

Je-li podmět v čísle množném rodu muž.živ., příčestí minulé (sloveso) končí -li.

      č.j.                     č. mn.

Kluk lyžoval.        (ti) Kluci lyžovali.

Učitel učil.           (ti) Učitelé učili.     

Je-li podmět v čísle množném rodu muž.neživ., příčestí minulé (sloveso) končí -ly.

      č.j.                     č. mn.

Led roztál.             (ty) Ledy roztály.

Stroj šil.                 (ty) Stroje šily.

Nejprve procvičíme věty, v nichž bude pouze podmět rodu muž.životného. A podle zápisu v sešitě už víme, na co budou všechna slovesa(přísudky) končit! Procvičujeme shodu...(růžový)...s.8/1, 2 (ve cv.2 podtrhněte Po a Př) .

M - geometrie - Podíváme se na obsah obdélníku. Je to vlastně velmi podobné jako obsah čtverce, jen je třeba si uvědomit, že obdélník nemá sousední strany stejné délky. Koukněte na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - geometrie pro 4.ročník - rozklikni číslo 31 - zkoukni video 1).

Otevři sešit na geometrii(!datum) a napiš:

Obsah obdélníku

Obsah obdélníku vypočítáme tak, že vynásobíme délky jeho dvou sousedních stran.

Nyní otevři uč.22/1 - přerýsuj obdélník do sešitu a rozděl ho podle vyznačených čar na menší čtverce (kromě vrcholů A, B, C, D, označ i strany a, b). Teď spolu vypočítáme jeho obsah S. Piš si:

S = a . b

S = 4cm . 2cm

S =  8 cm(centimetrů čtverečních)

VL - Čeká nás nejdůležitější, nejvýznamější a zřejmě i nejoblíbenější panovník v našich dějinách - syn Jana Lucemburského a Elišky Přemyslovny - Václav, který ve Francii přijal jméno Karel. Do historie vešel znám jako Karel IV. Podívej se na youtube Dějiny udatného českého národa 37, 38, 39! Do sešitu na vlastivědu (!datum) si zapiš:

KAREL IV.

- císař a král

- vzdělaný - 4 jazyky - fr., ital., něm. a latina

- zavedl - pořádek v českých zemích

            - pražské arcibiskupství

KAREL IV. - Otec vlasti

 - rozkvět Prahy

chrám sv. Víta, Karlův most,

Nové Město pražské (Václ.nám.),

Karlova univerzita

 - okolí Prahy

Karlštejn - sloužil k uchování korunovačních

klenotů čes.králů

Ještě si pročtěte v uč. s.34 - 35 - dozvíte se kolikrát byl Karel IV ženatý, kolik měl dětí...

Dnes mi na web nic posílat nemusíte. Ten, kdo má nějaké nedodělané úkoly, mi je ale samozřejmě na web dodá! Hezký víkend!

_____________________________________________________________________________________________________________________

1.6. Milé děti, přeji vám vše nejlepší k dnešnímu svátku.smiley Věřím, že jste využily víkend k odpočinku, já ano. Už jsem to moc potřebovala, protože sotva jsem dnes rozklikla tento web, objevila jsem páteční hrubku crying , hned jsem ji opravila! Ráda bych vám k svátku nadělila den bez úkolů, ale čas je neúprosný a nějaké učivo na dobrání  ještě zbývá...

ČJ - Připomeňme si shodu podmětu s přísudkem. Co už umíme?

       Po r.stř.  →  Př končí -la.

       Po "děti" → Př končí - ly.

       Po r.žen. → Př končí -ly.

       Po r.muž.živ.  → Př končí -li

Procvičíme...Procvičujeme shodu...(růžový)...s.18/1, 2(nemusíte přepisovat do Čškol., jen opravte ) a s. 20/1 + 8/3 a 9/4a) - zde tužkou podtrhni Př (vlnovkou) a Po(rovně) .

ČT - Ve škole jsem s dětmi v pátek četla a trochu to vázlo. Vy si určitě doma čtete, tak článek věnovaný stavbě Karlova mostu budete mít přečtený raz dva a ještě se u něj dozvíte něco zajímavého...čít. s. 116 - 117.

M - Dnes jsem pro vás připravila  vlastivědnou matematiku - týká se Karla IV. Snad vás bude bavit. Umístím ji do fotoalba(složka vlastivěda) i na školu v pyžamu. Odpovězte na 13 otázek. Na začátku máte nějaké vysvětlivky, tak se jimi řiďte! Odpovědi napište na papír, přidejte odpověď na otázku z čítanky s. 117/2 a pošlete na web...wink                              

- V Př jsme malinkato pozadu, musíme trochu přidat. Aby toho nebylo tolik, dáme trošku dnes a zítra zápis dokončíme... Takže sešit (uč. s. 40) a pusťte se do zápisu ... vynechaná místa doplňte, však už to znáte...

Živočichové na poli

Zajíc polní

obratlovec - ...............

výskyt - ....................

stavba těla - hlava (dlouhé uši, zuby hlodáky), krk, trup, přední,

                 zadní(dlouhé) končetiny, ocas

potrava - ......................

rozmnož. - zajíc + zaječice → zaječata (vidí, osrstěna)

přezimování - ........................

význam - lovná zvěř, součást potravního řetězce

My si s dětmi ve škole určitě zodpovíme otázky z růžového rámečku na str.40. Budu ráda, když si otázky projdete i doma s rodiči.

______________________________________________________________________________________________________________

2.6. Krásné úterý, děti! Včera dala ve škole dětem vlastivědná matematika dost zabrat a někteří jedinci dokázali spočítat pouze jeden příklad a to ještě s nápovědou. Proto dnes budeme procvičovat...

M - Do Mškol.(!datum) - uč.39/10 - 3.řádek (!nepleť si se sloupkem) -počítej písemně (pod sebe, dělení pak s ocáskem). Přidej tuto slovní úlohu: Ve třídě je 28 žáků. Dvě sedminy žáků se učí němčinu. Zbytek dětí se učí angličtinu. Kolik dětí se učí angličtinu?  (zápis - náčrt?, př., odp.). Pošlete, prosím, na web.

ČJ - Dnes nás opět čeká shoda podmětu s přísudkem v příčestí minulém. Tentokrát bude podmět rodu mužského neživotného. Procvičujeme Procvičujeme shodu...(růžový)...s.21 - prostudovat modrý rámeček, 22/1 - doplnit, 22/2 - doplnit a podtrhnout obyč.tužkou základní skladební dvojice (Př vlnovkou, Po rovně).

Uč. 122/2 ústně nebo přes fólii (! Po r.muž.živ. a neživ.)

- Otevři uč. s.41 a 42 - přečti si něco o koroptvi a čmelákovi, prohlédni obrázky na těchto stránkách. Otevři sešit z přírodovědy a pokračuj ve včerejším zápise: 

Ptáci na polích

koroptev, křepelka, bažant

- ptáci nekrmiví, hrabaví

- všežravci

slepice + kohout → kuře

samice - nenápadně zbarvené

užiteční - žerou polní škůdce

Čmelák zemní

- hmyz mající hnízdo v zemi

zimu přečká jen královna

hustý kožíšek (vylétá brzy na jaře)

delší sosák→opylují jetel

Doporučuji zhlédnout https://www.youtube.com/watch?v=V5gQMqcLrxI (čmeláci) wink

AJ - Pan učitel Hulín opět připravil pracovní list. Pošlu ho rodičům na mail. Pokud vypracuješ, pošli svému učiteli (učitelce) angličtiny...kdo nemá možnost list stáhnout a vytisknout, procvičí ústně + projít si učebnici s. 50 a 51.

_____________________________________________________________________________________________________________

3.6. Ahoj děti! Doufám, že se vám daří dobře a práce vám jde od ruky...

ČJ - Dnes ještě procvičíme shodu podmětu (rodu muž.neživ.) s přísudkem... Procvičujeme shodu...(růžový)...s.10/1, 3a) -najdi a správně obyč. tužkou podtrhni základní skladební dvojice, pak teprve dolplň koncovku příčestí minulého. A ještě procvič jazýček - 10/2 - převeď věty do množného čísla a přečti rodičům, nepiš!

Nyní ještě procvič pravopis u r. muž. - uč.123/5a) - v novějším vydání uč.s.123/4 - 7 vět - jen na fólii,zaměř se na Po(!rozliš r.muž.živ. a neživ.). Popros rodiče o kontrolu!

A protože je pravidel na shodu Po s Př už dost, tak si vyrobíme tabulku s jejich přehledem (berte to jako hodinu Pč). winkNemusíš vyrobit hned, ale až budeš mít čas. V 5.tř. budeme používat! Budeš potřebovat čtvrtku ( nemáš-li, tak papír) a na ni napíšeš:

Shoda podmětu s přísudkem v příčestí minulém

Jaké y/i se píše v koncovce slovesa v minulém čase:

Po r. středního → Př končí - la.

Po slovo ,,děti" → Př končí - ly.

Po r. ženského → Př končí - ly.

Po r. muž. živ.  → Př končí - li.

Po r. muž. neživ. → Př končí - ly

M - Dnes se naučíte počítat průměr (aritmetický průměr). Nejprve se s tímto pojmem seznámíme v učebnici. Otevři uč. na s.38/1 - prostuduj, s.38/2 - zkus vypočítat přes fólii. Nyní se podívej na na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - 4.ročník, 2.díl - rozklikni číslo 59 - zkoukni videa 1 a 2).

Otevři Mškol.(!datum) a napiš:

Aritmetický průměr

průměr čísel = součet čísel : počet čísel

Pro dnešek to bude stačit, zítra procvičíme důkladněji.laugh

VL -  Karel IV. zemřel. Abychom správně pochopili, co se dělo v naší zemi po jeho smrti, musíme lépe poznat život ve středověku!

Poslouží nám k tomu uč.s. 38 - 40 - prostudujte, koukněte na obrázky. Pojďme si do sešitu zapsat to důležité (!datum):

Život ve středověku

nejbohatší - panovník

               - šlechta

               - církev

vesnice - rolníci, sedláci → odvádějí

            (poddanské) dávky - peníze, úrodu

města - obchodníci, řemeslníci, chudina

stavebnictví - gotický sloh (z Francie)

 - vysoké stavby, věžičky, okna vyplněná

   barevnými sklíčky

 - hrady, chrámy, kostely

Zkoukni na youtube Dějiny udatného českého národa 41!

Na web dnes nic posílat nemusíte, pořádně potrénujte, zítra bude nějaký ten pravopis do Č školní, tak ať to umíte.smiley

! Vyzkoušej si zajímavé cvičení na vyhledávání podmětu a přísudku ve větě.

https://www.flippity.net/sh.php?k=1m3UYLuZEM_eULLPOSJMnr8rypcm3KVVRxC3PVxb_Oec&

_______________________________________________________________________________________________

4.6. Dobrý den, moji žáčci! Přestože je čtvrtek, přidáme k dnešním hodinám i vlastivědu - učiva nebude moc, věřím, že to zvládnete:)

M - Včera jste se seznámili s průměrem. Dnes si ještě připomeňte na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - 4.ročník, 2.díl - rozklikni číslo 60 - zkoukni videa 1 a 2). Nyní otevři Mškol.(!datum) a vypracuj uč.s. 39/4 a 39/8.

ČJ - Procvičíme shodu Po s Př - uč.s. 123/1 - ústně nebo přes fólii - hlídej si podmět, pokud sis včera vyrobil(a) tabulku, tak ji použij! - popros rodiče o kontrolu. A teď písemně do Čškol.(!datum) uč.124/7 - napiš 6 vět, doplň i/y, podtrhni v nich obyč. tužkou Po a Př, v prvních třech větách nadepiš druhy slov! (! možná - určete jako částici).

Dnešní M i ČJ pošlete na web, ať vidím, jak vám jde práce od ruky. Děkuji. yes

AJ - Rodičům jsem na mail opět poslala list k procvičování. Pokud vypracuješ a pošleš na kontrolu zpět svému učiteli - učitelce, určitě je potěšíš.laughJinak máte stále pokračovat v uč. na straně 51!

VL - Včera jsme si objasnili, jak vypadal život ve středověku. Velmi se prohlubovaly rozdíly mezi bohatou církví a chudšími vrstvami obyvatel. V této době, po smrti Karla IV., usedá na český trůn jeho syn Václav IV. Jak to za jeho vlády vypadalo se podívejte na youtube Dějiny udatného českého národa 40! Potom si zapište do sešitu na vlastivědu (!datum):

Václav IV.

- syn Karla IV.

- slabý, nerozhodný panovník

- bohatá církev  x   chudí lidé                                                                                                                          

 (prodej odpustků)

- kazatel Jan Hus kritizuje církev

Ještě si o Václavovi IV. něco přečtěte v uč. na str.36 nahoře! Na této straně se také dozvíš, co byl odpustek!

_____________________________________________________________________________________________________________

5.6. Zdravím vás při pátku, a rovnou se pusťme do práce!

ČJ - Připravte si sešit na diktáty, pusťte si školu v pyžamu a napište si se mnou diktát. winkPokud vám to pomůže, můžete používat přehled učiva shody Po s Př, který jste si už možná vyrobili. Diktát mi pošlete, prosím, na web.

Teď můžete procvičit (nejen) vyjmenovaná slova na www.naucsepsat.cz, my ve škole už zkoušeli...využívej tuto stránku k procvičení pravopisu podle potřeby a času. smiley

M - geometrie Minule jsme poznali obsah obdélníku, připomeňte si ještě na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - geometrie pro 4.ročník - rozklikni číslo 31 - zkoukni 2. video).

Teď do sešitu z geometrie (!datum) vyřeš z uč. 23/6 - náčrt, výpočet a odpověď.

Opět se podívej na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - geometrie pro 4.ročník - rozklikni číslo 31 - zkoukni 3. video), kde si připomeneš rozdíl mezi výpočtem obvodu a obsahu ▭. 

Nyní do sešitu z geometrie vypočítej obvody a obsahy obdélníků z uč.23/8. Pozor na jednotky!

Matematiku - geometrii Ti zkontroluji na webu.yes

VL - Včera jsme se dostali do doby, v níž žil Jan Hus. Jan Hus byl významnou postavou našich dějin, a proto mu dnes věnujeme pozornost. Pusťte si na youtube Dějiny udatného českého národa 42!

Ještě si pročti učebnici na str.41, kde se také dozvíš, kdo je to kacíř a co je koncil! Teď teprve otevři sešit na vlastivědu a piš si:

Mistr Jan Hus

- profesor na pražské univerzitě, kazatel

 v Betlémské kapli v Praze

- vystupuje proti církvi

- prohlášen za kacíře

- upálen v Německu v Kostnici (6.7.1415 - státní svátek)

- zrazen Zikmundem (šelma ryšavá)

* Zikmund = syn Karla IV. a bratr Václava IV., měl zrzavé vlasy a byl chytrý, proto se mu přezdívalo šelma ryšavá (liška zrzavá)

 Proč mistr? Byl to univerzitní titul jako mají dnes lékaři titul MUDr, učitelé Mgr., inženýři Ing....  

______________________________________________________________________________________________________________

8.6. Zdravím vás, děti, v novém týdnu! Ještě nás čeká 14 dní učení a pak už to bude trošku volnější. Takže vydržte! Také bych se s vámi ráda telefonicky spojila. Čekejte tedy v průběhu týdne mé zavolání.laugh

ČJ - Učivo českého jazyka máme probrané. Už budeme jen procvičovat a opakovat. Dnes se zaměříme na vyjm. slova po B, F a zopakujeme shodu Po s Př. 

Spoj správný význam rčení! (ústně):

Zboží šlo na odbyt.                 Je v dobré tělesné kondici.

Má dobrou fyzičku.                 Má mnoho práce, je časově vytížený.

Nemám času nazbyt.             Výrobek se dobře prodával.

Do Čškol.(!datum) napiš tato spojení:

ob_vací pokoj, hodiny odb_jí poledne, b_ložravec, dob_t hrad, zdob_t dort, hb_tý hoch, odb_t zboží, horská b_střina

datle a f_ky, známý f_zik, nový f_lm, krátká of_na, f_zikální veličina, f_zička 

Ještě doplň ... Procvičujeme shodu...(růžový)...s.12/1

M - Dnes nás ještě čeká nová látka, která vám ale jistě půjde jako po másle. Je to sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem...koukni na www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - 4.roč., 1.díl - rozklikni str. 58 - koukni na 1. a 2. video)!

Do Mškol.(datum) napíšeme:

Sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem

 - čitatele sečteme (odečteme) a jmenovatele opíšeme

Vezměte si Početníček a vyřešte 39/3, 4! (Početníček jsme teď dlouho nepoužívali, ale určitě ho doma máte!)

Cvičení z početníčku a Čškol. ofoťte a pošlete na web ke kontrole!

- Dnes přeskočíme louku a vrhneme se nejprve na vodu a její okolí. V učebnici prostudujte s. 49, hlavně modrý rámeček, na s. 50 - 51 si prohlédněte obrázky rostlin rostoucích u vody a vrhneme se na ryby, které bez vody žít nedokážou - uč.s. 53 - prostudujte a zapíšeme si do sešitu:

Voda a její okolí

Rostliny - vrba, leknín, rákos

Živočichové..............přepulte si stránku

Kapr obecný                  Štika obecná

                      ryby

          pohyb pomocí ploutví

             dýchají žábrami

            rozmnož.(tření):

samec (mlíčí) + samice (jikry) → plůdek 

      v zimě jsou u dna, nežerou 

- šupiny i bez                 - maskovaná

- u úst vousy               - ostré dozadu zahnuté zuby

- všežravec                    - dravec

namaluj kapra               namaluj štiku 

Zítra budeme mít ve škole čtenářskou hodinu. Pošlu na web čtenářský list, který nemusíte použít, jen se podívejte, co je třeba o přečtené knize zapsat (!nezapomenout na obrázek). Promyslete si, o jaké knížce mi zítra napíšete!winkA také si zítra vezmeme ještě kousek Př !

_____________________________________________________________________________________________________________

9.6. Vítám vás v novém dni! Včera jsem již s některými z vás telefonovala, na zbytek se budu těšit v následujících dnech.laughPojďme pracovat...

M - Dneska se dozvíte něco o celku - celek je vlastně celá část (mám-li chléb rozdělen na polovinu, tak dvě poloviny tvoří celý chléb, je-li dort rozdělen na osm částí, tak celek - celý dort - tvoří osm osmin...) ... lépe jistě pochopíte na  www.matyskova-matematika.cz (výuková videa - 4.roč., 1.díl - rozklikni str. 58 - koukni na 5. video)! Nyní do Mškol.(!datum) vyřešte uč.44/14, 15 - prosím o náčrt a nezapomeňte na odpověď! 

Teď si připravte desetiminutovky a na škole v pyžamu najdete nadiktované příklady - procvičíme pamětné dělení se zbytkem. Do sloupečku pod sebe pište rovnou výsledky, jak jste zvyklí. Pokud nebudeš vědět, tak si smíš příklad napsat a teprve pak vypočítat...zítra bude desetimin. na pamětné násobení!

ČJ - Dnes procvičíme vyjm. slova po L - zopakuj si je, otevři Čškol.(datum) a piš do sešitu:

ml_nek na kávu, sl_b, L-sá nad Labem, uml_t mouku, nesl_chaná událost, pol_kat léky, střevíce z l_čí,  motýl l_šaj, učí se spl_vat, nal_čit past

Dnes neposílejte toto cvičení na web, pošlete pak najednou se zítřejším cvičením.

Nyní se pusťte do čtenářského listu...Pokud nevíš, co psát, mrkni na web, nahrála jsem tam vzor, který znáte...vaše díla mi pošlete ke kontrole, vyberu podle nich čtení pro moji Terku.wink

Př - Pokračujeme živočichy, které můžeme spatřit u vody...otevři uč. na str.55, prostuduj a pokračuj zápisem do sešitu (už bez datumu):

Obojživelníci u vody

Žáby - k rozmnožování potřebují vodu!

rozmnož.žab: samička si nese samce na zádech

rosolovitá vajíčka ve vodě→pulci(ve vodě,dýchají žábrami)→

dospělý jedinec (dýchá plícemi, vylézá na souš)

Hmyz u vody

Vážka - dravá

rozmnož.- dlouhý proces vývoje

vajíčka → larvy(chlupaté, dravé) → vážka

AJ - Pracovní list od pana učitele Hulína budou mít rodiče v mailu. Dále máte pracovat v pracovním sešitě na s. 51.

______________________________________________________________________________________________________________

10.6. Tak už jsme zase v půlce týdne a s elánem se pusťme do práce...

Č - Dnes nás čeká procvičování vyjm. slov po M - zopakuj si je a pak napiš do Čškol.(!datum) toto cvičení:

hlem_ždí ul_ta, nový sm_čec, m_dlo, m_t nádobí, om_tka, město Vysoké M_to, m_t rád, zm_je zm_zela, m_cí linka, m_lý Em_l

Teď si  ještě připomeň shodu Po s Př, vezmi Procvičujeme shodu...(růžový)...s.12/2 - správnou dvojici kroužkuj stejnou barvou, barvy střídej, ať se v tom vyznám :)  Celou tuto stranu 12 ofoť a pošli na web ke kontrole, děkuji:)

M - Dnes budeme procvičovat slovní úlohy a zjišťovat ceny výrobků (za celý kilogram). Vezmi fólii a doplň uč. 44/8 a 13 - popros rodiče o kontrolu.

A je tu další slíbená desetiminutovka. Připravte desetiminutovky, a na škole v pyžamu vám nadiktuji příklady na násobení. Pokud zvládnete, můžete psát rovnou výsledky. Nebudu se však zlobit, když si příklady nejprve napíšete(vedle sebe - např. 306 . 3 =, ne pod sebe!) a pak vypočítáte. Hodně zdaru!

VL - Tento týden se budeme zabývat husity. Už podle názvu se dá usuzovat, že mají něco společného s Janem Husem. Připomeňte si učení J.Husa, o němž jsme se učili minulou hodinu. Pročtěte si uč. s.42 a část strany 43 - křížové výpravy a o Prokopu Holém, pusťte si na youtube Dějiny udatného českého národa 43 a 44!  Do sešitu na vlastivědu (!datum) zapište:

Husitské války

husité     x      křižáci

              

- bojové odhodlání husitů, vozové hradby, děla,

  zbraně ze zemědělských nástrojů

- dobří vojevůdci: Jan Žižka z Trocnova

 (jednooký, později slepý, zemřel u Přibyslavi)

                         Prokop Holý

- píseň Ktož jsú boží bojovníci

Tábor - opevněné město husitů

         - všichni si tu mají být rovni

nakreslete si nějakou husitskou zbraň podle obr. v uč. na str.44

______________________________________________________________________________________________________________

11.6. Dobrý den, děti! Dětem ve škole včera dělalo velké problémy pamětné násobení. Vám to však šlo. Chválím!laugh

M - Na procvičení - 49/4 - ústně nebo přes fólii, poproste rodiče o kontrolu. Do Mškol.(datum) opište a vypočítejte příklady:

45 : 3 =                      208 : 4 =

180 : 6 =                      75 : 5 =

2 400 : 80 =                 84 : 3 =

320 : 4 =                   420 : 60 = 

4 000 : 100 =                98 : 7 =

Vypracujte si tabulku na M geometrii (na čtvrtku nebo papír) s přehledem vzorečků pro výpočet obvodů a obsahů : 

Tabulku si uschovejte, bude se vám zítra hodit :) Vy dnes máte M hotovou, my ve škole jdeme procvičovat násobilku :)

Č -  Procvičujeme shodu...(růžový)...s.13/3 - doplňte vhodná slovesa v čase minulém

Do Čškol.(!datum) - 123/3 - napište jen dva řádky, do závorky pište vzory!

Dnešní práci v M a Č školní pošlete, prosím, na web ke kontrole. Děkuji.wink

Ústně říkej rodičům slovesa ve správných tvarech:

smát se - 3.os., č.j., čas min.          hlasovat - 2. os., č. mn., čas přít.

vařit - 1. os., č. j., čas bud.              spát -  1. os., č. mn., čas přít. 

Ústně (říkej rodičům) urči u sloves os, číslo a čas:

jsi -                            odpočívali jste -

uvidíme -                     plave

AJ - Dnes jen prostudujte v uč. s. 52 a v pracovním sešitě totéž.

___________________________________________________________________________________________________________

12.6. Moji žáčci, máme tu zase konec týdne, dny se stále prodlužují a čekají nás letní teploty...ještě ale trochu výuky...

ČJ - Na web vám vložím test, ve kterém si můžete prověřit své znalosti. Pokud máte možnost, můžete si ho vytisknout a vyplnit, nebo přepsat či vypsat Po a Př. Je to na vás. Jestli budete chtít zkontrolovat, dejte na web. 

M - Vyndejte si tabulku s přehledem obvodů a obsahů. Přes fólii vyřeš uč.31/1 - vypočítej i obvody vzniklých ☐ a ▭.

Do M geometrie vyřeš 31/2 ! Porovnej obsahy i obvody! Pošli na web ke kontrole:)

RD 52/4 - rýsování trojúhelníků (dobrovolné)

VL - Minulou hodinu jsme opustili Čechy v době husitských válek, vy už z videa víte, jak vše dopadlo...můžete si připomenout na youtube Dějiny udatného českého národa 44!  Ještě si o konci těchto válek uděláme zápis do sešitu - pište:

Husitské bitvy

- mnoho vítězných bitev (u Ústí n.L., u Domažlic), ale

v zemi hlad a nemoci

- rozpory mezi husity, část se přidává k Zikmundovi

1434 - porážka husitů u Lipan

Zikmund českým králem

Teď se pojďme podívat, co bylo dál...Dějiny udatného českého národa 45, 46.  Smrtí Zikmunda vymírá i rod Lucemburků po meči! Zapište si:

České země po husitských válkách

- brzká smrt Zikmunda i jeho následovníka

místo nezletilého Ladislava Pohrobka(†18 let) spravuje

zemi Jiří z Poděbrad

,, husitský král", bez královského původu

- schopný diplomat, usiluje o mír

- v zemi klidné časy

katolíci             i           kališníci

-podporují církev         - žijí podle božích přikázání

Doporučuji prostudovat uč.s.43, s.46 a 47(vláda husitského krále).

____________________________________________________________________________________________________________

15.6. Milé děti, moc vám všem děkuji za odeslanou kontrolní práci z češtiny. Nedopadla vůbec špatně, a i když někdo z vás trochu chyboval, tak se nejednalo o žádnou katastrofu. Moc vás chválím. Dnes vás čeká test z Př, zítra z M a ve středu z VL. Věřím, že i v těchto testech uspějete.smiley

ČJ - Připomeňte si vyjm.slova po P - máte umět zpaměti. Nyní otevřete Čškol.(!datum), doplňte i,í/y,ý a napište:

op_lovat nehty p_lníkem, p_tlák, p_lný žák, p_šný člověk, op_lují květy, p_skal p_sničku, slep_ší ocásek, pap_rové p_tle, lichokop_tník, třp_tka   

Nyní Procvičujeme shodu...(růžový)...s.13/4 - cvičení Co namaloval_ děti? (doplňte a podtrhněte Př vlnovkou, Po rovnou čarou)

M - uč. s. 51/21 - přes fólii vypočítej rovnice - popros rodiče o kontrolu

Nyní si připomeň, jak vypočítáš průměr, otevři Mškol.(!datum) a pusť se do 51/20 - pozor, jsou tu dvě otázky, takže chci i dvě odpovědi!

Dnešní práci z Č a M školní ofoťte a vložte na web ke kontrole, děkuji.laugh

- Na škole v pyžamu najdete test, ve kterém si prověříte své znalosti o přírodě. Pokud máte možnost, můžete si ho vytisknout a vyplnit, nebo přepsat či vypsat odpovědi. Jestli budete chtít zkontrolovat, dejte na web. 

_____________________________________________________________________________________________________________

16.6. Dobrý den, děti! Pusťte se do práce...

ČJ - Zopakujte si vyjm. slova po S, otevřte Čškol.(!datum), doplňte i,í/y,ý, napište a obyčej. tužkou nadepište druhy slov: 

zámek S_chrov, s_rová pomazánka, houba s_rovinka, dvě os_ky, s_vá holubička, kyselina s_rová, s_pavý hlas, pos_pat s_lnici p_skem, dětský zás_p, s_rotek, s_kavky, s_tko na čaj,  v_stražně zas_čel

Nyní Procvičujeme shodu...(růžový)...s.13/4 - dokončit stránku...celé cvičení 4 ofoťte+ cvičení z Č školní a pošlete na web.yes

M - Na škole v pyžamu najdete kontrolní práci, ve kterém si prověříte své matematické dovednosti. Pokud máte možnost, můžete si ji vytisknout a vyplnit, nebo přepsat či vypsat příklady a odpovědi. Jestli budete chtít zkontrolovat, dejte na web.

AJ - Na mail rodičů opět pošlu pracovní list k procvičení, který pro vás připravil pan učitel Hulín. Pokud budete chtít zkontrolovat, pošlete svým učitelům angličtiny.

______________________________________________________________________________________________________________

17.6. Žáčci moji, jsem ráda, že učení ještě nevzdáváte a pilně pracujete...

ČJ - Připomeňte si vzorce souvětí v uč.129/6 - pouze ústně. Nyní zase procvičíme vzory podst.jmen a vaše jazýčky.wink Otevři Čškol.(!datum) a opiš spojení se správnými tvary podstatných jmen:

mezi úrodnými (pole), pod dvěma (lípa), k jednomu (páv), se zlými (slovo), uhelné (důl), s našimi (přítel), známému (spisovatel), cestujeme do (Břeclav), sirup proti (kašel)

Nad podstatná jména nadepiš tužkou pády!

M - Do Mškol.(!datum) vyřeš 49/6 - žádný jídelníček nesestavuj, pouze vypočítej a odpověz na otázku!

Dnešní práci Č + M ( ze sešitů školních) pošli na web ke kontrole, mám radost, když vidím, jak jste šikovní.laugh

VL - Na škole v pyžamu najdeš kontrolní práci - vytiskni, opiš nebo jen odpověz na otázky, ať víš, jak na tom se svými znalostmi jsi. Budu ráda, když opět pošleš ke kontrole. Hodně zdaru! enlightened

_____________________________________________________________________________________________________________

18.6. Zdravím vás v novém dnu. Přes víkend uzavřu známky za druhé pololetí, v Po a Út dobereme Př a VL. Ve středu budu s dětmi ve škole vybírat knížky. Budu ráda, když si přes víkend dáte učebnice do pořádku i vy a předáte mi je v igelitové tašce buď ve St nebo ve Čt dopoledne u školy (prozvoníte mě a já vám otevřu). Vybíráme M - uč. - 3 díly, Čj -uč., Př - uč. 2 díly, VL - uč. 2 díly, Čítanku. Vysvědčení se bude rozdávat v Út 30.6. v 8:00h. Pravděpodobně ho předáme na školním hřišti, kde se budeme moci sejít celá třída bez omezení. Vše vám ale ještě upřesním.

ČJ - Zopakujte si vyjm. slova po V a slova k nim příbuzná...otevřte Čškol.(!datum), přepište, doplňte i,í/y,ý:

v_ra, v_dlička, v_kýř, v_raz, v_znamná událost, v_sel na věšáku, v_v_klaný zub, v_sel semena hrachu, vodní v_r, v_těz, cesta se v_ne, žv_kačka, nezv_kle, sv_jet se bolestí, nav_ják

M - Zopakujte převody jednotek - do Mškol.(!datum) 57/9.

- jsme trochu pozadu, tak musíme zařadit přírodovědu i do dnešního dne.winkCo kdybyste narazili u vody na užovku obojkovou...jak ji poznáte? Otevři uč. 54 a do sešitu z přírodovědy doplň zápis:

Užovka obojková

obratlovec - ..................

výskyt - ......................

stavba těla - hlava, trup splývá s krkem a ocasem, šupiny

typické znaky - ................................... obrázek

rozmnož. - vejcorodá

přezimování - .....................   

Vodní ptáci - např.................., ................... nápověda

Vodní savci - např. ................, .................. s.52 a 53

Cvičení z M a Č školní + dnešní Př pošlete, prosím, na web ke kontrole. surprise

AJ - pracovní list pošlu rodičům na mail...

_____________________________________________________________________________________________________________

19.6. Milé děti, dnes nás čekjí poslední hodiny Č a M v tomto školním roce. Tak si je pěkně užijte.wink

ČJ - Zopakujte si vyjm. slova po V a přidáme ještě po Z.Otevřete Čškol.(!datum), přepište, doplňte i,í/y,ý:

v_sunutá zásuvka, v_sutá lanovka ( lanovka, která je zavěšená na laně) , v_žka je malá věžička, v_v_šenina, brz_, v_z_vat na souboj, z_vat únavou, brz_čko, mlsný jaz_ček, v_t věnce, proz_ravý 

M - Rozloučíme se vaší milovanou geometrií. Otevři sešit a vypracuj 52/5 - nejprve udělejte náčrt, pak teprve můžete rýsovat! 

M i Č mi pošlete na web. Ráda vám zkontroluji!smiley

VL - Zatím jsme na českém trůnu poznali pouze dva vládnoucí rody - Přemyslovce a Lucemburky. Oba vymřely po meči. Po husitských válkách a smrti Zikmunda Lucemburského usedl na český trůn jediný neurozený panovník v našich dějinách Jiří z Poděbrad. Lidé si ho vybrali a neprohloupili. Dokázal dát naši zemi opět do pořádku. Po jeho smrti nastupuje na český trůn polský vládnoucí rod - Jagellonci. Pusťte si na youtube Dějiny udatného českého národa 48, otevřete sešity(!datum) a zapište si:

Jagellonci na českém trůnu

 - polský rod, vládl u nás krátce

Vladislav - slabý nerozhodný

               král,, Bene" (Dobře)

stavby: Vladislavský sál na Praž.hradě

           chrám sv. Barbory v Kutné Hoře

Ludvík - umírá v bitvě X Turkům  († 1526)

Jagellonci vymírají po meči!        

Pročtěte si ještě v učebnici na s. 47 - 48.

Doporučuji též zhlédnout na youtube dokument o Kutné Hoře... https://www.youtube.com/results?search_query=chr%C3%A1m+sv.+barbory!

Pro dnešek je to vše. V pondělí si dáme VL a Př. Užijte si víkend!

______________________________________________________________________________________________________________

22.6. Moji pilní žáčci. Začalo nám léto a prázdniny jsou na dosah. V tomto týdnu mi už nic na školu v pyžamu posílat nemusíte. Máte dobojováno, známky jsou uzavřeny. Přesto budu ráda, když si ještě doplníte Př a Vl, kterou sem dnes a zítra vložím.Věřím, že nabyté znalosti budete umět v budoucnu použít nebo si je alespoň dohledat. Moc vás prosím, nevyhazujte zatím sešity z přírodovědy ani vlastivědy. Ve vlastivědě na učivo určitě navážeme a přírodověda by se vám při pozorování v přírodě mohla hodit. Pokud jste už příliš unaveni, můžete zápisky do sešitu i vlepit.  

- Zbývá nám dobrat rostliny a živočichy, které můžeme vidět na louce. Můžete si o nich přečíst v uč. na str. 43 - 48. Obrázky si prohlédněte určitě. Zejména obrázky květin na str.45 jsou zajímavé, protože na nesekaných loukách bývají poměrně často zastoupeny. Otevřete si sešit(!datum) a pište:

Na louce

Traviny - např. srha, bojínek

Luční kvítí - např. kopretina, zvonek

Hmyz - saranče, kobylka, motýl babočka

Nyní si pusťte youtube - čáp bílý- https://www.youtube.com/watch?v=wmnFpPgo7dk a zhlédněte krátký dokument o něm.

Když jsem vám předávala dopis, posílala jsem vám i jednu osnovu, ta byla připravena pro čápa bílého. Pokud ji najdete, použijte ji. Pokud ne, budete si muset napsat či vytisknout, při doplňování pracujte s textem na str.46 :

Čáp bílý

obratlovec- ............................

výskyt - ......................................................

stavba těla- ..................................................................

....................................................................................

potrava- .................................

rozmnožování - mláďata se líhnou z ........................

                    - pták......................

přezimování - pták ..........................

význam - užitečný, zabraňuje přemnožení hmyzu

             a drobných savců

VL - Již jsme poznali tři vládnoucí rody na českém trůnu - nejdéle vládnoucí Přemyslovce, po nich přišli Lucemburkové, z jejichž rodu pocházel náš nejproslulejší panovník Karel IV, následovala velmi krátká vláda Jagellonců a dnes si povíme o posledním vládnoucím rodu na našem území a tím byl rod Habsburků, který nám vládl téměř 400 let.

Pusťte si na youtube Dějiny udatného českého národa 51, prostudujte uč. s. 50 - 51, otevřete sešity(!datum) a zapište si:

Habsburkové na čes. trůně (1526 - 1918)

Ferdinand I. - první Habsburk na čes. trůně

- jejich vládou začíná novověk

- rod původem z dnešního Švýcarska 

- sídlili ve Vídni, omezili vliv šlechty

- upřednostňují katolíky a němčinu

České země součástí habsburského soustátí.

Zítra si povíme něco o renezanci a Rudolfovi II. Mějte hezký den:)

______________________________________________________________________________________________________________

23.6. Děti, dnes dobereme vlastivědu a pak bych byla ráda, kdybyste si zkontrolovaly všechny učebnice určené k odevzdání. Budete odevzdávat i uč. Aj a Hv, které jsem minule zapomněla zmínit. Pak bych vás všechny chtěla požádat o pomoc při hledání knih Můj anděl se umí prát. Lavice už jsem vám prošla, přesto 3 knihy chybí. Mohly se ztratit i v 5.B, která je četla před námi. Chybí i jedna kniha Ztraceni v čase. Možná, že někdo z vás omylem odnesl knihu domů. Zkuste se doma podívat, prosím...

VL - Včera jsem popletla datum vlády Habsburků, opravila jsem až ve škole - vládli (1526 - 1918)...

Nyní něco málo k období renezance (i renesance)...youtube Dějiny udatného českého národa 52 a 54...Prohlédni si a pročti  učebnici na s. 53 - 54. Zapiš si (nebo si vlep) do sešitu:

Období renezance

stavby: domy s ozdobnými štíty

           zámky, kašny

           nádvoří s arkádami

- rozvoj řemesel a obchodu

- chudí - negramotní (bez vzdělání)

- bohatí - městské a církevní školy

- zakládání rybníků (Rožmberkové), pivovarů

- využití knihtisku

Teď si chvilku odpočiňte, protože nás čeká zajímavý habsburský císař Rudolf II. - pusťte si youtube Dějiny udatného českého národa 56 a 57, prostudujte uč. s.51-52 a poslední zápis:

Císař Rudolf II.

- vnuk Ferdinanda I.

- milovník věd a umění (podivín)

- jediný Habsburk sídlící v Praze

Praha - bohaté umělecké sbírky

        - učenci a umělci

hvězdářství (astrologie) - Jan Kepler, Tycho Brahe

pověst o pražském Golemovi

a nyní za odměnu youtube Dějiny udatného českého národa 55 a 58...

Zkontrolované učebnice můžete odevzdat v igelitové tašce nejlépe ve středu (pokud to nevyjde, tak i ve čtvrtek) tak, že přinesete vy nebo rodiče k zadnímu vchodu  (u Tesca), prozvoníte mě a já si je vezmu. Zároveň si budete moci vyzvednout úbory na Tv, kufříky na Vv, ručníky, výkresy či přezůvky. Všechny věci ze třídy budou po dobu rekonstrukce přestěhovány do pavilonu k tělocvičnám!

ŠKOLNÍ ROK ZAKONČÍME ROZDÁNÍM VYSVĚDČENÍ 30.6. ZCELA NETRADIČNĚ VE VENKOVNÍM PROSTORU ŠKOLY. SEJDEME SE V 8:00 HOD U ZADNÍHO VCHODU (OD TESCA) A NAJDEME SI VHODNÝ VENKOVNÍ KOUT. DOMŮ VÁS PUSTÍM V 8.45!

V případě nepříznivého počasí vás budu o organizačních změnách včas informovat (pošlu info rodičům na telefon). Užijte si krásný zbytek června, poslouchejte rodiče a vyvarujte se úrazům. V úterý 30.6. konečně na viděnou. cool